poniedziałek, 31 maja 2010

12.06 (sobota) w godz. 13-18

Warsztaty genderowe dla dorosłych
Między znikaniem i pojawianiem, czyli śladami gender
prowadzenie: Dominika Cieślikowska

Warsztaty genderowe przeznaczone dla osób zainteresowanych problematyką równości płci zainspirowane są wybranymi zagadnieniami z dziedziny sztuki, kultury, psychologii i socjologii, ale przede wszystkim obserwacją codzienności,rodzinnych i społecznych przekazów. Podczas spotkania zdefiniowane zostaną pojęcia: płeć biologiczna, płeć społecznokulturowa, socjalizacja, tożsamość.
Celem warsztatów jest zapoznanie z procesem tworzenia się płci
społecznokulturowej oraz wskazanie jej wpływu na życie codzienne i relacje społeczne. Zajęcia prowadzone będą metodami aktywnymi, z wykorzystaniem pracy w grupach, burzy mózgów i dyskusji.

Dominika Cieślikowska — psycholożka międzykulturowa, pracuje w Instytucie
Psychologii Stosunków Międzykulturowych w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej i adaptacji do życia w nowej kulturze oraz kwestiami różnic i relacji płciowych. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla różnych grup w Polsce i za granicą, wspiera adaptację kulturową cudzoziemców(studentów, biznesmenów, uchodźców) oraz kobiety pragnące dokonać wielkich i małych rzeczy.


Wstęp: 32 zł.
Zapisy: dział edukacji, tel. 22 556 96 96, a.zdzieborska@zacheta.art.pl

CELE WARSZTATÓW:

• Dostrzeżenie wpływu płci społeczno-kulturowej na codzienne funkcjonowanie i bardziej świadome posługiwanie się optyką genderową w sytuacjach osobistych, zawodowych, społecznych.
• Zdefiniowanie pojęć: płeć biologiczna i płeć społeczno-kulturowa, socjalizacja, „genderowe okulary”, ukryte przekazy, tożsamość.
• Refleksja, wymiana opinii, pogłębienie wiedzy na temat zagadnienia gender.

RAMOWY PROGRAM:

godz. 13–14 Wprowadzenie
• Prezentacja uczestników/uczestniczek warsztatów
• Kwestie organizacyjne: cele, program, zasady pracy
• Wprowadzenie w zagadnienia merytoryczne
Metody pracy: ćwiczenia aktywizujące, dyskusja, praca z użyciem metafory
godz. 14–15 Śladami gender: kultura i gender
• Poszukiwanie wzorców kobiecości i męskości w przekazach tradycyjnych (bajki, baśnie, opowieści, mity)
• Obecne wzorce zachowań zgodnych i niezgodnych z normami i oczekiwaniami społecznymi
• Definiowanie podstawowych pojęć
Metody pracy: drama stosowana, dyskusje w parach i plenarne
godz. 15–15.15 Przerwa na kawę
godz. 15.15–17 Jak skonstruowano gender?
• Wizerunki kobiet i mężczyzn oraz oczekiwania społeczne w różnych obszarach: edukacji, nauki, sztuki, życia codziennego, mediów i innych
• Poszukiwania przekazów i śladów oraz doniesienia i informacje z wybranej dziedziny analizowane pod kątem gender
• „Moje gender” — refleksja nad własnym funkcjonowaniem w różnych sferach życia w odniesieniu do kategorii płci
Metody pracy: burza mózgów, praca grupowa, analiza materiałów źródłowych (podręczniki, reklamy, filmy, literatura piękna, ogłoszenia o pracę, ogłoszenia matrymonialne, dzieła sztuki, język codzienny i inne), miniprezentacje
informacji, faktów, wiedzy
godz. 17–17.45 Czy/jak dekonstruować gender?
• Płeć w kontekście innych wymiarów tożsamości
• Jak „działa” różnorodność?
• Garść inspiracji dla dalszych poszukiwań śladów gender: dobre praktyki, projekty, wystawa Płeć? Sprawdzam! i inspirujące biografie feministek, działaczy/działaczek, wskazówki, gdzie szukać więcej informacji.
Metody pracy: ćwiczenie / symulacja, dyskusja
Podsumowanie i zakończenie, godz. 17.45–18

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz